سریال پایتخت 1 تا 5 که با نویسندگی مرحوم خشایار الوند در ایام تعطیلات نوروزی در سیمای جمهوری اسلامی به نمایش در می آمد ضمن بیان انتقادات با زبان طنز و رعایت فرهنگهای بومی و محلی و نمایش آداب و رسوم مازندران بیانگر واقعیتهای جامعه بود و مورد توجه عامه مردم در اقصی نقاط کشور قرار گرفته بود لیکن باتوجه به جریانات کرونائی حاکم برکشور نوروز امسال مخاطبین زیادتر از گذشته را در برمی گرفت اما این اتفاق نیفتاد و آنقدر محتوای برنامه تنزل پیدا کرد که صدای منتقدین را درآورد به ویژه عدم رعایت مسائل اخلاقی در روابط خانوادگی بازیگران با یکدیگر مشهود بود.
هرچند قسمتهای ابتدائی که در زمان قبل از کرونا فیلمبرداری گردیده بود تاحدی قابل تحمل بود ولی از قسمت پنجم به بعد مجبور به تغییراتی در روند طبیعی سریال گردند ، سوتیهای زیادی که از سوی کارگردان در بین بازیگران اتفاق افتاد و فرهنگ سازی غلط در بین جوانان و نوجوانان و نداشتن الگوی مناسب ، به عبارتی هنرپیشه ها تلاش میکردند به زور قلقلک مخاطب را بخندانند.
فرهنگ سازی نامناسب ارسطوی قاچاقچی ، رحمت و فهیمه آرایشگر ، بهتاش به ظاهر فوتبالیست ، سارا و نیکای بازیگوش، رحمان و رحیم تریاکی و بهروز خبرچین و همای حسود همه و همه دست به دست هم داده بود تا برای همیشه خط پایانی بر سلسله سریالهای پایتخت را رقم بزند.
در کنار تمامی این نقشها نقی معمولی در نقشی خیلی معمولی با ظاهرسازی به عنوان راننده نماینده مجلس مردمی تصویری واقعی از نقش اطرافیان بسیاری از مسئولان فعلی را به تصویر کشیده است و این حرکات در برخی از مسئولین دفاتر و همراهان و رانندگان متاسفانه آسیب به اعتبار نمایندگان و سایر رده های مسئولیتی دولتی و غیردولتی میزند که موجب قضاوتهای نابجا خدشه به چهره واقعی مسئولین وارد میکند.
سازندگان پایتخت 6 به علت شیوع ویروس منحوس کرونا مجبور شدند که به صورت نیمه کاره رها کنند و نهایتا پس از کرونا در یک قسمت فشرده محترمانه سریال را به اتمام برسانند .
البته سایر سریالها نیز نسبت به گذشته چنگی به دل نمیزند همانند سریال دوپینگ که فارغ از حذف صحنه های دیالوگهای چندش آور عاشقانه کاملا مناسب سنین کودکان میباشد و هیچ پیام مثبتی برای مخاطبین به دنبال نداشته است .
سریال میانبر که تکرار مکررات زندگی آپارتمانی که همه به دنبال توطئه چینی برعلیه سایر همسایگان هستند و دائم دروغ تحویل هم میدهند .
سریال کامیون کمی تا قسمتی قابل تحمل تر از بقیه سریالهای نوروزی است و خیلی معمولی و سرگرم کننده و برای وقت گذرانی مناسب است .
صدا وسیما متاسفانه در انتخاب فیلمهای سینمائی هم موفق عمل نکرده است ، قراردادن فیلمهای ترسناک و جنائی و جنگی که برای سنین خاصی ساخته شده است در کنار فیلم فارسی
های دهه 60 و 70 که برای چندمین بار به نمایش در می آید متاسفانه نتوانسته ذائقه مخاطبین را شیرین نماید
توفیق اجباری حضور کلیه اعضای خانواده درکنار هم از مدیران صدا و سیما انتظار میرود در ادامه با نظر کارشناسان و روانشناسان فیلمهای مناسبی برای باقیمانده دوران کرونا بیندیشند.
البته برنامه های شبکه های افق و مستند و شبکه 4 و در کنار شبکه خبر جور بقیه کانالها را به دوش کشیده است که جای تشکر دارد.
مستند...ما را در سایت مستند دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 49